raluca_gbi

Criza Economica? Sunt un fan declarat!

Autor: Hitechpedia   |   
Data: 17.11.2009   |   
13 comentarii

Nu am castigat la Loto si nici nu fac parte din grupul celor care castiga averi fabuloase de pe urma crizei financiare. Si cu toate acestea imi place criza. Nu, nu am luat-o razna! Nu, dar cred ca Marea Criza Economica aduce un pic lucrurile pe fagasul normal – chiar daca o face intr-un mod brutal si dureros.

In noiembrie 2006, cand a inceput proiectul Green Report m-am lovit pentru prima data de „ecologia romaneasca”. Intr-un oras precum Bucurestiul, intr-o tara care inregistra prima data cresteri economice si „suferea” de pe urma boom-ului economic dupa decenii de frig, intuneric si saracie sa vorbesti despre ecologie era ca si cum ai vorbi de funie in casa spanzuratului. Iar restrictii!? „Stinge becul cand pleci din camera” nu rezona deloc in capul romanilor cu responsabilitate, ecologie sau grija fata de generatiilor viitoare.

Suna mai degraba a masuri impuse de saracie sau fostul regimul comunist. La fel se intampla si cu „nu lasa apa sa curga”, „nu irosi energia termica”. Teme precum colectarea selectiva a deseurilor, energie curata, cladiri verzi, transport eficient sau piste de biciclete erau privite cu, cel mult, ingaduinta din partea interlocutorilor nostri.

Erau teme care nu reuseau sa atraga atentia oamenilor, o atentie focusata de febra constructiilor, achizitiilor de electronice si electocasnice, masinilor, creditelor sau concediilor. „Da, suna interesant ceea ce spuneti voi!” – erau majoraitatea raspunsurilor negative dar politicoase primite de noi. Si era frustrant si in acelasi timp motivant sa stii ca lucrurile trebuie sa se schimbe, ca lucrurile pot fi facute si altfel si totusi nimeni nu misca un deget.

Nimeni nu parea interesat de ce lasa in urma ci doar de ce puteau apuca din fata lor. Asa am inceput si eram pregatita sa duc lupta cu mentalitatea pentru multi ani de acum inainte.

In 2009 am primit insa un ajutor neasteptat: Marea Criza Economica. Da! Si noua ne-a facut rau criza. Da! Si noi am fost nevoiti sa luam masuri mai putin populare la Green Report. De ce ma bucur? De capra vecinului! Nimic nu a fost mai tare lovit de criza… ca risipa.

Si a lovit asta de tare incat 2009 a foat priml an in care am inceput sa ajungem cu adevarat la urechile celor care decid. Este prima data cand cei care decid inteleg ca ecologia – cu derivatul „nu irosi resurse” – este o cale de a iesi din criza.

Este o sansa la decenii pe care o avem pentru a explica tuturor celor interesati de supravietuire, fie ca e vorba de una persoanala, de grup, firme, corporatie sau in intregul ei, ca ecologia inseamna in primul rand o evolutie. O EVOLUTIE de la o zona de risipa si/sau proasta gestionare a resurselor la zona in care sunt cautate solutiile cele mai eficiente, in care schimbarea tehnologiilor existente nu ramane doar o chestiune de „moda” ci o necesitate stringenta a mileniului III.

Da, este pentru prima data cand oamenii par cu adevarat interesati de ecologie. Si este o sansa pe care nu avem voie sa o ratam. Daca maine, ca printr-o minune, lucrurile s-ar intoarce din punct de vedere ecomic la situatia de la jumatatea anului 2007 – foarte multi dintre noi ar face aceleasi greseli, aceleasi alegeri.

Din fericire acest lucru este putin probabil in urmatoarea perioada de timp. Si cred ca avem o „fereastra” pe care trebuie sa o folosim pentru a impinge un pas mai in fata ecologia, pentru a schimba mentalitatile. Si da, nu ma dernajeaza ca oamenii nu vad de fapt ecolgia in aceasta poveste ci doar modalitatea de a economisi niste bani. Cata vreme putem „vinde” ecolgia folosind aceasta strategie eu zi un mare DA.

Pentru ca eu am avut o intrebare la care pana acum nu am gasit raspuns: „Cum poti sa convingi o societate sa plateasca mai putin si sa traiasca totusi mai bine?” Raspunsul il am acum: „Cea mai scurta cale: o marea criza economica mondiala!”

Si din acest motiv – sunt un fan declarat al crizei economice.

Raluca Fiser

Comentarii

ativan

oxycontin…

Hello! I just would like to give a huge thumbs up for the great info you have here on this post. I will be coming back to your blog for more soon….

4.09.2012

Rex Ryan

Great Example of a Premium WP Blog… to get an idea of different types of headers that people use in WordPress blogs

10.08.2011

Lungu Gheorghe

yeap, De ce nu as saluta ortimist criza? e un punct de vedere pozitiv. Daca ma bucur de ploaie asa cum ma bucur de soare ramane de evaluat cum o sa iesim din criza asta. (cati este probabil o intrebare mai directa)

Dar daca numele “criza” nu este adecvat? Daca este de fapt inceputul unei perioade de regres al umanitatii? Cat de departe merge revizuirea stilului de viiata? Pana in Feudalism? Acolo nu erau folositi combustibili fosili….
Va fi interesant.

18.10.2010

denisuk

Domnul Adrian Baicusi un om deosebit,inteligent si fara fite.Super,chiar imi place.

19.07.2010

Grig

@ Ovidiu K & Daniel: Nu uitati ca o criza financiara este plina de oportunitati pentru cine le poate vedea. Protectia mediului este una dintre ele

17.01.2010

Daniel

Cand vad chestia asta cu ecologia prin economisire…, este absolut incredibil .. Petrolul ne mai ajunge pentru vreo 30-40 de ani si noi ne gandim sa stingem un bec in casa ? Toate tehnologiile au stagnat , medicina nu a mai realizat ceva semnificativ de la 1800 . Ovidiu K sintetizeaza intreaga mentalitate a secolului XXI :

“Este exact ca un bolnav de SIDA ce se bucura ca a devenit suplu si ii incap hinele de acu’ 20 ani.”

17.01.2010

Dan

In timp ce noi filosofam, copiii mor de foame. Atat am avut de spus.

5.01.2010

Victor

Elegant punctat, se pare ca mai sunt persoane care cred ca schimbarea societatii romanesti nu se poate face cu binisorul. Cred ca tarie ca o reformare trebuie sa inceapa cu un cutremur si sper ca actuala criza sa fie exact catalizatorul. Oameni precum Ovidiu K care a postat mai devreme nu pot sa vada imaginea de ansamblu – si vor fi mereu influentati de intamplarile imediate.

Spor Raluca

13.12.2009

dan v

Sigur k asa este; si sa nu uitam k de fapt criza a fost cauzata si de consumismul asta imbecil, exagerat, din Europa si SUA. Tot mai multe masini cumparate (sa fie puternice, dom’le, sa plece prima de la semafor!), tot mai multe electrocasnice, haine, mobila, computere,… am golit planeta de resurse, am poluat-o non-stop, ca sa ne mai putem cumpara inca un produs de plastic pe care nu-l folosim, si inca unul… Normal ca a venit criza, in mod firesc, sa ne mai tempereze din shoppinguiala asta nociva pentru planeta.

11.12.2009

Sorin

Societatea in general este intr-o panta a decadentei ce nu se stie cind va lua sfarsit. Abia cind sunt stransi cu usa vor lua decizii…si nici atunci din constiinta sau din ratiuni morale si logice, ci de nevoie, impinsi de imprejurari. Poate 10-15 ani de criza ar fi nevoie sa capatam fortat un comportament ecologic. Asa cum s-a intimplat cu majoritatea societatilor dupa mari conflagratii (japonia, china, germania etc). Aceste personaje cu egoismul lor acerb si dezinteres total fata de cei din jur, fata de ziua de maine fata de viitorul copiilor lor sau al planetei in general, nu stiu daca vor putea vreodata sa inteleaga necesitatea intrinseca a omului de a trai intr-un optim suprem…

9.12.2009

Sorin

Intr-adevar, exista cel putin un lucru bun adus de criza si Raluca il puncteaza bine.

23.11.2009

ovidiu k

Daaaa, mare dreptate, ecologia este primul lucru pe care il preocupa pe om in perioade de criza. Faptul c nu mai sunt mbalaje se datoreaza fptului ca se face focul cu ele pt a gatii/incalzii continutul. Este exact ca un bolnav de SIDA ce se bucura ca a devenit suplu si ii incap hinele de acu’ 20 ani.

23.11.2009

Dianora

Ai dreptate! Din acest punct de vedere este un lucru bun. Desi uneori e rau.. orice se pare ca are si o parte pozitiva daca privesti pe termen lung. Ma bucur ca de cand sunt eu in facultate [anul trecut] sunt foarte multe cosuri de colectare selectiva si.. multi incep deja sa le foloseasca. Imi place ca avem si profi care ne tot indeamna sa facem asta! Se vede o schimbare mica in mentalitate.

17.11.2009

Comentariul tau

Email-ul tau nu va fi publicat. Numele si email-ul sunt obligatorii.

trimite