Operatiunea PELIKAn. Cum sa avem motoare electrice mai eficiente

Autor: Hitechpedia   |   
Data: 19.01.2012   |   
0 comentarii

siemens chargingIn momentul de fata, o masina electrica de serie poate strabate, in medie, 200 de kilometri cu un singur plin de curent. Pe de alta parte, o astfel de performanta are si partile ei neplacute. Ca sa strabati acei 200 de kilometri, trebuie sa mergi cu viteza constanta. Daca ai calcat-o mai tare, autonomia scade direct proportional. In plus, nimeni nu-ti garanteaza ca la sfarsitul ‘maratonului’ de 200 de kilometri ai sa gasesti o statie de incarcare pentru masina ta. Iar cand ti-ai bagat, in sfarsit, masina in priza, ai de asteptat ore la rand pana cand bateria din dotare iti mai asigura inca 200 de kilometri pe drum.

 

Iata doar cateva dintre motivele care impun o imbunatatire rapida a eficientei motoarelor electrice si, de ce nu, a celor hibrid, deopotriva. Ceea ce nu stii este faptul ca, in timp ce tu citesti aceste randuri, in Germania este desfasurat un amplu proiect de cercetare, in vederea imbunatatirii eficientei motoarelor electrice pentru autoturisme si avioane.

 

Proiectul, denumit PELIKAn (vine de la Power Electronics in Motor Vehicles and Aeronautics), incearca sa gaseasca o solutie in vederea imbunatatirii eficientei oricaror motoare cu combustie interna completate de un alternator. Este cunoscut deja faptul ca, de indata ce ai apasat pe butonul Start al unui motor electric, 5% din eficienta maxima a motorului este pierduta.

 

Pentru a creste nivelul de eficienta la 99%, ai nevoie de spatiu de instalare a unor componente mai usoare in blocul motor, transformatoare inteligente si componente care, ori de cate ori pornesti motorul, sa nu-ti sacrifice din puterea disponibila.

 

Una dintre solutiile gasite deocamdata consta in adaptarea circuitelor regenerative, care reduc puterea necesara pentru deplasare, acumuland curentul intr-o baterie suplimentara. Cercetatorii testeaza totodata si noi materiale pentru semiconductori, cum ar fi carbura de siliciu si temperaturi mai inalte de rulare, care sa compenseze pierderea initiala de curent, la pornirea motorului.

 

Operatiunea PELIKAn este desfasurata de un consortiu din care fac parte Siemens Corporate Technology, Daimler, EADS, Infineon, ZF Electronics si Fraunhofer Institute for Integrated Electronics. Rezultatul final va constitui un modul de extindere a autonomiei motoarelor electrice – Range Extender Module, care va fi montat intr-un concept car nou-nout.

Comentariul tau

Email-ul tau nu va fi publicat. Numele si email-ul sunt obligatorii.

trimite