Norled

Primul feribot electric din lume va naviga in Norvegia

Autor: Hitechpedia   |   
Data: 10.01.2013   |   
0 comentarii

Santierul naval Fjellstrand din Norvegia deja poate da un exemplu clar si functional privind avantajele unei ambarcatiuni electrice de mare tonaj, comparativ cu o nava propulsata de motoare pe combustibili fosili. Si asta pentru ca Siemens impreuna cu inginerii din acest santier naval au construit primul feribot electric din lume.

 

Vasul lung de 80 de metri poate transporta 120 de masini si 360 de pasageri, iar din 2015 va traversa fiordul Sognefjord, intre orasele Lavik si Oppedal. Bateriile navei vor fi reincarcate in pauzele dintre curse, iar alimentarea lor completa dureaza 10 minute, asigurand traversarea fiordului in siguranta, fara a polua mediul inconjurator. In prezent, aceasta ruta e operata de un vas care foloseste circa un milion de litri de motorina pe an si emite in aer 570 de tone metrice de dioxid de carbon si 15 tone metrice de oxizi azotosi.

 

Noul feribot a fost special conceput astfel incat sa poata fi propulsat de motoare electrice. Din punct de vedere hidrodinamic, acest catamaran are doua corpuri plutitoare ce opon o rezistenta mult mai mica in apa, decat un vas conventional. Comparativ, daca feribotul care circula acum intre Lavik si Oppedal navigheaza cu un motor diesel de 1.500 kW sau peste 2.000 CP, noul feribot electric dezvotat de Siemens si care va fi operat de transportatorul maritim Norled are o baterie de 10 tone capabila sa dezvolte 800 kW. Totusi, corpurile plutitoare fiind fabricate din aluminium, nava electrica va putea circula lejer cu doar 400 kW, la o viteza constanta de 10 noduri.

 

O alta inovatie consta in modul de dispunere a bateriilor. Intrucat niciunul dintre cele doua orase nu are capacitatea de a alimenta cu electricitate feribotul in numai 10 minute, bateriile au fost instalate in ambele terminale portuare de destinatie. Astfel, acestea sunt alimentate in regim normal de retelele locale de electricitate, iar apoi, cand intra in contact cu nava, aceasta e alimentata in numai 10 minute.

 

Cel mai important lucru este ca, prin lansarea noului feribot electric, toti operatorii de curse maritime nationale din Norvegia au o sansa reala de a beneficia de solutii moderne de incarcare si stocare a energiei electrice si, implicit, de a circula pe rutele lor fara sa mai polueze mediul inconjurator.

 

Comentariul tau

Email-ul tau nu va fi publicat. Numele si email-ul sunt obligatorii.

trimite